dinsdag 19 februari 2013

On the road

De laatste jaren dat we op Fuenteventura onze vakantie doorbrachten, namen we genoegen met Corralejo. De eerste jaren dat we op Fuerte waren hadden we na onze mening het eiland al voldoende verkent. Kortom excursies hoefden even niet, heerlijk zo hangen bij het zwembad en een wandelingetje door het dorp en langs het dicht bijzijnde strand. Maar dit jaar vonden wij het weer eens aan de tijd om een auto te huren en erop uit te gaan. Het weer was vandaag ook wat stormachtig, ideaal om de omgeving vanuit een auto te bekijken.

Na een rustig en ontspannen ontbijt stapten wij in onze witte Renault Twingo en namen we koers in richting van El Cotillo, een klein plaatsje aan de noordelijke westkust. Het eerste wat ons opviel was dat we al aardig wat tijd kwijt waren om überhaupt uit Corralejo te komen. De laatste jaren werd veel gebouwd en was Corralejo daardoor aardig uitgedijd. Toen we op weg waren doken we meteen in het voor Fuerteventura zo karakteristieke maanlandschap: bruine aarde in vele schakeringen met ertussen verschillende tinten groen en rood van de planten en bodembedekkers. Want als je goed kijkt, dan is er meer leven dan het op het eerste gezicht lijkt. Her en der zie je de kegels in de verte die getuigen van de vulkanische oorsprong van dit fantastische eiland.

In El Cotillo zagen we het kilometerlange strand waarop de branding met volle kracht het water in wit schuim veranderde. In de haven bood zich ons het pittoreske beeld van velgekleurde vissersboten die heen en weer deinden op de golven. We bekeken de vestigingswerken waarvoor dit kleine dorpje bekend is en dat al sinds bijna 500 jaar. Op terras dronken we nog een kopje koffie met het scherpe geluid van een slijpmachine op de achtergrond. Op de trede van zijn voordeur zat een kunstenaar mooie beeldjes te slijpen uit stenen die hij van het strand had geraapt. We stonden er nog even stil en stapten dan weer in onze auto om onze reis in de richting  La Oliva en Tefia voort te zetten.

Vlak bij de kegel van de Montana Tindaya werd onze aandacht getrokken door zwarte, wervelende vormen in de lucht. Hoe dichterbij we kwamen kregen we in beeld dat we drie zwarte heksen op hun bezems door de lucht zagen vliegen. Een enthousiaste vliegeraar had deze vliegers ter gelegenheid van de huidige heksendag van Tinfaya in de lucht gelaten. Een werkelijk prachtig gezicht!

We trokken verder richting zuiden en namen uiteindelijk de afslag naar het strand van El Puerto de los Molinos. Onderweg kwamen we langs een geitenboerderij en moesten we hard remmen voor een moedergeitje die voor ons samen met haar kleintje (cabritito) de weg overstak.

Het strand bood een wat trieste aanblik met zijn verlaten huizen en een restaurantje aan de rand van de baai. De attractie van deze plek waren een stel eenden, die Ingeborg graag had willen voeren met droog brood. Maar, zo stond te lezen, dieren voeren mocht niet.

Na een kleine lunch met papas arugadas y queso de cabrito trokken we verder. De dag was al gevorderd dus wij besloten, niet verder te gaan dan Antiqua en via een binnenlandse route terug te keren naar Corralejo. Onderweg kwamen we langs het plaatsje Tetir en ging het verder via Villaverde. Op een bepaald moment zagen we de huizen van Corralejo met daarachter het uitzicht op de zuidkust van Lanzarote. Vandaag was het helder weer zodat we van dit mooie plaatje konden genieten.

Ter afsluiting van deze prachtige dag konden we het niet laten om nog even naar de grande playas van Corralejo te gaan. We namen even de tijd om het fantastische schouwspel van een drietal kitesurfers te volgen die op de golven dansden.

Met een goed gevoel en veel mooie indrukken van deze dag on the road, keerden we terug naar Fuentepark.