woensdag 7 januari 2009

Online Social Networks (ding 19)


Wat prive lidmaatschappen aan sociale netwerken betreft kan ik persoonlijk al drie noemen.
Toen ik terugkwam uit Madrid werd ik door een medeleerling die ik tijdens mijn Spaanse lessen heb leren kennen uitgenodigd om deel te nemen aan Facebook.
De uitnodiging heb ik aangenomen en sinds oktober ben ik lid van dit sociale online netwerk. In het begin heb ik nog af en toe met Yvette uitgewisseld maar intussen is het wat stil gevallen. Trouwens is mijn man ook lid van dit netwerk maar we houden het toch liever bij het persoonlijke contact.
Toen ik weer eens het programma voor mijn hotmail account had geupgraded kwam ik de mogelijkheid tegen om daar mijn eigen space in te richten. Dat heb ik gedaan, maar ik doe er verder niet veel mee. Ook maak ik deel uit van het netwerk Stayfriends (oude klasgenoten) maar dat ligt ook al weer een tijdje stil.
Professioneel ben ik nog niet verbonden aan een sociaal network, maar ik weet van mijn man dat hij via LinkedIn last nog weer door een oude kennis is benaderd, die we al een paar jaar uit het oog waren verloren.
Wat vind ik nou van zo een online social network? Als ik naar mijn facebook kijk dan zie ik heel veel namen van vrienden van mijn vrienden langskomen maar er is zelden maar eentje bij die ik zou willen uitnodigen om mijn vriend te worden. Persoonlijk vind ik dit soort contacten veel te oppervlakkig om er veel tijd en energie in te steken. Ik ben blij als ik de tijd kan vrijmaken om mijn echte vrienden eens in de zoveel tijd te bellen, te mailen of te schrijven. Mijn real social network vraagt al heel veel tijd. Als ik dan hoor dat sommigen over hun 100 vrienden praten die ze op een online social network hebben, dan vraag ik me af, zijn deze mensen wel in staat om echte vriendschappen op te bouwen en onderhouden? De wereld is de laatste jaren toch heel erg aan het veranderen!
Maar ik geef toe faceboek e.a. zijn wel mooie instrumenten om op afstand contact te onderhouden. Ik stel me voor dat goede vrienden naar het buitenland zouden verhuizen of op een langere vakantie gaan en dan kun je mooi in touch blijven door even door te geven wat je aan het doen bent of berichten achter te laten.
Professioneel lijkt me een social network handig bij uitwisselen van werkervaringen of om mensen via mensen te ontmoeten met wie men professioneel op een lijn zit.

Geen opmerkingen: