woensdag 7 januari 2009

Typische web2.0 site naar keuze (ding 17)


Via de links zoals die bij ding 17 zijn aangegeven staan ben ik naar diverse web2.0 sites gesurfd om even een kijkje te nemen. Ik heb o.a. gekeken naar kooksites en muzieksites en wat me dan elke keer weer opvalt is dan mensen blijkbaar ontzettend veel tijd eraan (kunnen) besteden om deze sites met content te verzorgen. Bijvoorbeeld zat ik op een kooksite waar mensen zelfgemaakte kookinstructie filmpjes konden uploaden om hun recepten aan de man de brengen. Verbazingwekkend hoevel moeite en tijd in deze filmpjes werd gestoken. Je krijgt bijna het idee dat de mensen thuis alleen nog maar bezig zijn te bedenken hoe ze hun recepten, foto's, muziek, gedachtengoed via het net de wereld in kunnen brengen. Maar hoe groot is eigenlijk de kans dat hun recept, foto, muziek of gedachtengoed door iemand anders wordt uitgevoerd, bekeken, geluisterd of gelezen? Mijn inziens niet zo vaak en dan meestal ook bij toeval! Als ik naar mijn eigen blog kijk dan zie ik reacties (en dat ook niet al te vaak) omdat collega's via de 23 dingen daar komen, maar voor de rest...

Ik trek daaruit de conclusie dat een web2.0 site vooral zinvol is als je weet wie je doelgroep is en vice versa.

Waarom zou men al die moeite doen om een site met content te vullen als "kein Schwein" het leest?

Bovendien is het dan ook belangrijk bij het opzetten van zo'n site om ervoor te zorgen dat de site goed te vinden is door potentiele gebruikers.


Persoonlijk vind ik vooral de tijd een grote factor in het hele web2.0 verhaal. De afgelopen dingen heb ik van alles geleerd en gedaan: geblogd, RSS feeds verzameld, gebookmarked, foto' s en films geupload (wat kost dat een tijd!) etc. maar uiteindelijk vooral omdat ik er echt tijd voor heb vrijgemaakt. De toekomst zal uitwijzen of ik het kan volhouden. Ik heb heel veel goede ideeen kunnen opdoen en het web2.0 is geen onbekend terrein meer voor mij: ik kan meepraten en ik kijk nu ook heel anders tegen websites aan. En dat was het zeker waard!


Zo nu nog verder met de dingen 18 tot en met 22; dan zit deze cursus erop!

Geen opmerkingen: