vrijdag 7 oktober 2011

Cafe Commercial en Museo Cerralbo

Al weer mijn vijfde en laatste dag op school. De week ging ontzettend snel! Vanmiddag willen met de groep nog ergens gaan zitten, want ik ben niet de enige die haar dia ultimo heeft, ook Max en Dide, een Nederlands meisje, hebben hun laatste dag.
De afspraak met de groep na school ging gistermiddag dus niet door, daarom ben ik direct richting wijk Chueca getrokken. Ik had de avond daarvoor een jurk gepast, maar was niet zeker of ik hem moest kopen. Na een nachtje slapen had ik toch maar besloten, de jurk te gaan kopen. Ik ben dus meteen die kant opgelopen en heb tussendoor op de Plaza de Chueca een sandwich en en  cafe con leche gehad. Poeh, wat was het warm gisteren! De jurk was er nog en na mijn aankoop ben ik verder de wijk ingelopen. Ik kwam nog bij een leuke kookboekwinkel langs, die ook in 100% Madrid wordt genoemd: A punta. Een boekwinkel annex kookstudio etc. Ik heb een mooi boek over kruiden gekocht, vooral de plaatjes spraken me aan en de Spaanse teksten lijken me niet zo moeilijk.
Het is elke keer weer spannend wat men tijdens zo'n wandeling allemaal tegen komt, mensen, geluiden, geuren, gebouwen...Deze keer was het een gebouw dat mijn aandacht trok. Het leek op een grote suikertaart, zo zwaar zijn de decoraties aan de buitenkant. Het bleek El  Sociedad General de Autoren y Editores te zijn, gelegen aan de C/ FERNANDO VI.
Sociedad General de Autores y Editores  - Madrid
 Aan de overkant van de sociedad was een theewinkel, daar mocht ik verschillende thee's proeven die ze al klaargezet hadden, lekker verfrissend.
Een hoogtepunt van gistermiddag vond ik het bezoek aan het Cafe Commercial aan de Plaza de Bilbao. Het cafe bestaat al meer dan honderd jaar, en volgens mij is de inrichting sindsdien niet veranderd. Ik heb de door de gids aanbevolen Chocolade con Churros gehad. En het was lekker, maar wel  heel zwaar. Ik heb gisteravond ook niet meer gegeten.
 Cafe Commercial - Madrid
Na een korte pauze op mijn kamertje vertrok ik naar het Museo Cerralbo. Het museum staat al langer op mijn verlanglijstje, maar was de vorige keer gesloten vanwege verbouwing. Het museum is het voormalige huis van een Spaanse aristocraat uit de 19de eeuw die na zijn dood zijn hele huis met inventaris aan de Spaanse staat heeft achtergelaten onder de voorwaarde dat de hele verzameling bij elkaar moest blijven. En dat is toch een collectie! Ongelofelijk wat een mens zo bij elkaar kan verzamelen. Het interieur van het huis is prachtig, veel goud, spiegels, bijzondere meubels, schilderijen, vazen, lampen, wapens, tapijten, noem het maar op! Ik dacht dat bij mij thuis afstoffen een taak is, maar dit lijkt me een hele klus!
Museo Cerralbo - Madrid - De werkkamer
Zo, dat is mijn blog van vandaag! Even zien of ik morgen ergens een internet cafe kan vinden, ik wil ook nog mijn online incheck doen. Hasta manana!

Geen opmerkingen: