donderdag 6 oktober 2011

Real Academia de las Bellas Artes

Na school ben ik gisteren meer of minder direct, tussendoor moest ik nog even de schoenenwinkel naast de schoolingang induiken, naar de Koninklijke Academie van de Schone Kunsten gewandeld. Het is heel dichtbij in de C/ Alcala en op woensdagmiddag is het gratis. Helaas was maar een verdieping toegankelijk maar er waren wel mooie schilderijen, o.a. stond ik sinds lange tijd weer een oog in oog, letterlijk en figuurlijk, met een echte Arcimboldo. De laatste keer was dat twintig jaar geleden in Wenen! Het was de prachtige schilderij van de lente, ongeloofelijk knappe compositie, vind ik.
Spring - Arcimboldo, 1563
Verder waren er nog wat mooie stillevens van Juan van der Hamen, een paar van hem had ik ook al in het Prado Museum gezien en een mooi stilleven van Zurbaran.
Plato de limones - Juan de Zurbaran
Het museumbezoek duurde niet lang en daarna ben direct weer naar de schoenenzaak gegaan om de schoenen te kopen die ik achteruit heb laten leggen, blauwe schoenen, die had ik nog niet.
Daarna nog wat eten gehaald in de supermarkt van El Corte en op een bankje mijn sandwich opgegeten en daarbij mensen bekeken. Volbeladen met tassen ben ik dan toch nog wat winkels in en uit gelopen, want ik zag er tegenop om mijn spullen eerst de 72 treden van het hostal omhoog te slepen om daarna verder te gaan met shoppen. Om vijf uur zat ik dan geslaagd, wat inkopen betreft, op mijn kamertje. Ik was van plan om de tentoonstelling van YSL te bezoeken, maar toen ik daar bij de rij aansloot, zag ik dat iedereen een kaartje in handen hield, helaas besloten gezelschap. Dus ben ik maar weer weggegaan en via de mooie winkelstraten van de wijk Chueca naar een restaurant gegaan. Onderweg kwam ik nog langs El mercado de San Anton in de C/A. Figuera. Wat is dat een mooie zaak!
Mercado de San Anton - Madrid
 Heel hip en modern! Echt een aanrader!

Zo ik moet de les in, vanmiddag is er het plan om met het groepje wat te gaan drinken, ik ben benieuwd. En vanavond wil ik graag naar het museum Cerralbo. Manana mas!

Geen opmerkingen: