woensdag 5 oktober 2011

Forum Caixa en Prado

Gisteren was het weer een lange dag. Maar ik ben al een beetje gewend aan school, tweede dag!, dus ik had na de lessen veel zin in nieuwe dingen! De groep van gisteren was nog weer wat groter geworden, Lotte uit Nederland, een au-pair, Eleonara uit Italie, op zoek naar werk in Madrid, en tenslotte Wen uit China , hij komt uit een Chinees 'pueblo' met een een millioen inwoners.
Nieuwe dingen: ja dat was voor mij gisteren het Forum Caixa, een complex tegenover de botanische tuin. Ik had de tip van Vanessa gekregen en ik verbaas me, dat ik dit nooit eerder heb gezien. Maar het zou heel goed kunnen dat het pas in de afgelopen twee jaar is gekomen. Banco Caixa is de grootste bank van Spanje, met hoofdzetel in Barcelona, de x in Caixa laat al vermoeden dat het om een Catalaanse instelling gaat. Banken verdienen veel geld en proberen daarnaast ook wat filantropische trekken te ontwikkelen. Forum Caixa is daarvan een voorbeeld. Cultuur voor iedereen en dat dan ook gratis. In het Forum zijn regelmatig wisselende tentoonstellingen te zien en vinden er culturele activiteiten plaats, voor jong en oud. Ik ben naar de tentoonstelling "Teotihuacan. Ciudad de los Dioses"geweest, met vondsten van de uitgravingen in deze oude stad vlakbij Mexico City. Veel stenen beelden niet helemaal mijn smaak. Jammer genoeg  start de tentoonstelling van Delacroix pas in november. Maar het gebouwe is prachtig, super modern en stijlvol ingericht. Ook het cafe bovenin is een leuke plek voor een cafe con leche en om huiswerk te maken.
Forum Caixa Madrid

Na het bezoek aan het Forum Caixa ben ik door de wijk erachter, de Huertas geslenterd. Ik was van plan om 's avond gebruik te maken van de gratis toegang naar de Prado, normaal kost een toegangskaartje 10 Euro en ik wilde niet al te lang blijven. Vijf minuten voor 18 uur stond ik in de lange rij van belangstellenden. Maar de afhandeling ging heel vlot en ik stond binnen tien minuten in het museum. Het is nu heel anders dan vier jaar geleden, ze hebben de boel verbouwd. En mooie combinatie van oud en nieuw. Maar de collectie hetzelfde gebleven, dus ik heb natuurlijk een bezoek gebracht aan meneer H. Bosch  en meneer A. Duerer en heb verder nog wat stillevens bewonderd van Zurbaran en Cotan.
Juan Sanches Cotan

Ik hou van stillevens! Natuurlijk moest ik ook de museumwinkel in en heb ik nog wat magneten en kunstkaarten gekocht. Door de drukte in het museum had ik niet zo veel zin om lang te blijven, dus de twee uur heb ik niet volgemaakt en ik heb om kwart voor acht de Prado verlaten en ben richting huis getrokken. Onderweg op de C/de Alcala en de Gran Via kwam ik nog een demonstratie tegen over het openbare onderwijs. Alle straten waren afgezet en de meute trok richting Puerto del Sol. Ik heb me erdoorheen gedrukt en genoot van het lopen op een breed boulevard helemaal zonder autos.
Vandaag heb ik het plan om het museum van de Real Academia dellas Bellas Artes te bezoeken. Er hangen wat werken van Zurbaran en er blijkt ook een Arcimboldo te zijn. Dat lijkt me leuk! Misschien daarna nog naar een expositie over YSL, dat las ik net op de blog van madridisuserfriendly.

Geen opmerkingen: