zaterdag 10 oktober 2009

Dia ultimo en Madrid

Het is al weer mijn laatste dag in Madrid. De week is snel voorbijgegaan.
Heb vanochtend de wekker wat later gezet. Heb net bij McCafe ontbeten met een heel lekkere Cappuccino en een chocolate cookie. Dan ben ik naar het internet cafe een paar huizen verder gegaan omdat ik nog online wilde inchecken. Dat scheelt me morgen ochtend weer wat tijd. Het is me intussen gelukt mijn boarding pass te printen, dus ik kan nu nog wat bloggen.

Gisteren was de laatste ochtend op school. In het begin deden we eerst de test. Net als ik voorspeld had, heb ik aardig wat door elkaar gegooid, niettemin heb ik aan het einde van de les van Irene, la profesora, mijn certificaat in ontvangst mogen nemen waarin staat dat ik nu level A2 heb bereikt. In theorie is het me ook allemaal heel duidelijk, nu nog de praktijk. Misschien moet ik toch wat vaker Spaans praten met mijn vriendin Flor uit Colombia, aanstaande dinsdag zal de eerste gelegenheid zijn!

Gisteren na school ben ik gaan wandelen. Doel was de wijk ten zuiden van Sol, el burrio Lapies. Dat is de oude joodse wijk van Madrid. Nu lijkt het een beetje op een meltpot van allerlei culturen. Dat was ook de zien aan de opschriften van de kleine winkeltjes, bv. Alimentacion internacional - Arabe, Espanol, Hindu, Latino. Onderweg kwam ik ook nog een Hongaarse jongen tegen die probeert met het verkopen van zelfgemaakte sieraden zijn levensonderhoud te verdienen. Ik stond met hem een poosje te praten en hij vertelde dat hij zijn kunst in Barcelona heeft geleerd (echt mooie dingen,vind ik). En terwijl we aan het praten waren, had hij voor mij een ring gemaakt. Een cadeau! Ik was intussen ook al verliefd geworden om een mooie armband. Dus die jongen was heel blij met zijn handel en ik ook.
Ben dan op zoek gegaan naar het mooie monumentale pand van het Cine Dore, een bioscoop waar vooral oude films worden vertoond. Vorig jaar heb ik allen bij donker gezien. Na een beetje zoeken stond ik eindelijk ervoor. Ik ben dan verder de wijk ingetrokken. Onderweg zag ik vooral veel mannen op straat en dan met name Hindu en Afrikanen. Vaak zitten ze in groepjes bij elkaar te praten. Vraag me elke keer weer af waar ze het over zullen hebben. Heb even in een kleine bar een lokale lunch gehad, tortilla espanol. Toen ik daar zat begon een groepje mannen op straat te ruzien, dat vond ik echt niet prettig. Wat een geschreeuw! Hoopte alleen maar dat er niet nog wapens zouden worden getrokken. Geen idee wat er aan de hand is geweest.
Op mijn wandeling kwam ik langs heel veel winkels die qua uitstalling een beetje op de Aldi leken: voor een deel waren de goederen in stapels uitgepakt, maar voor een groot deel zaten ze ook nog in grote bruine dozen, als of ze net uit de container kwamen. In de winkels zie je meestal Chinezen achter de kassa staan. Ze zijn er ook overal!
Vanaf metrostation Tirso de Molina ben ik dan ondergronds teruggekeerd naar de Gran Via en ben ik even op mijn kamertje gaan uitrusten.

Na mijn siesta ben ik de Calle Fuencarral de noordelijke richting in gelopen. Het was intussen bijna zeven uur en ik had aardige trek. Dus ben ik een VIPS boekenzaak ingelopen waarvan ik sinds gisteren weet dat zich achterin de zaak ook een restaurant bevindt waar men goed en gunstig kan eten. Na het diner nog een rondje verder gewandeld, eigenlijk in het carre, richting Calle de San Bernardo. Daar ben ik nog een keer binnengeglipt en kwam net in een dienst terecht. Dat was een goed moment om even mijn gedachten te verzamelen en van de kalme sfeer te genieten. Aan het einde van de dienst ben ik weer de grote stad in en, jaha, heb ik nog even een paar zapatos (=schoenen) gekocht. Ik kan het ook niet laten.

Zo en nu is het mijn laatste dag, mi dia ultimo!
Wat ga ik vandaag doen? Ik denk dat ik El Retiro, het grote park, zal gaan opzoeken. Het is hier trouwens fantastisch weer, lekker warm, stralende zon en blauwe hemel.

Adios!

Geen opmerkingen: