vrijdag 9 oktober 2009

Madrid del Bourbon

Gelukkig kon ik vandaag weer vroeg op school terecht. Gisteren stond ik voor gesloten deuren en uit pure nood ben ik in het cafe van Hotel Europa gaan zitten. Maar dat is niet zo erg want het cafe is 's morgens heel druk bezet met de verschillendste mensen: ambtenaren en bedienden die aan de bar nog even hun ontbijt nuttigen, touristen die uitgebreid aan hun ontbijt zitten, tussendoor wordt nog even de vis voor de dag door de handelaar door het cafe getrokken (Ik zag het eerst niet, maar kon het wel ruiken!) en niet te vergeten de obers die er bedienen: mannen in strak zwart pak, uitermate beleefd, gewoon de oude stijl. Heel leuk!

Natuurlijk was de schoolochtend weer heel inspannend, we hebben ook nog weer iemand erbij: Christopher uit Australie, op bezoek bij zijn novia (vriendin) with a nice accent in het Spaans!
Na school ben ik even op mijn kamer wat gaan eten en bijkomen en daarna ben ik op weg gegaan het Bourbon Madrid te verkennen met als uiteindelijk doel het museum Thyssen-Bornemisza. Ik begon mijn wandeling op de Gran Via die overgaat in de Calle Alcala. Nou, wat staan daar prachtige gebouwen! Soms lijkt het alsof een suikerbakker aan het werk is geweest. De Alcala komt uit op de Plaza de Cibeles, het kruispunt met el Paseo del Prado. Rondom de plaza staan fantastische gebouwen, o.a.het hoofdkantoor van de Spaanse Posterijen, el Palacio de Comunicaciones, en de Banco de Espana. Heel indrukwekkend. En midden op de plaza, niet te vergeten, de Fuente de Cibeles, een fraai gebeeldhouwde fontein met de Griek-Romeinse godin Cibeles, zittend in een door twee leeuwen getrokken wagen.
Nadat ik een rondje om de plaza had gemaakt ben ik verder via el Paseo de Prado naar het museum Thyssen-Bornemisza. Het museum bevat een prive-verzameling en is vooral heel bijzonder vanwege zijn grote diversiteit. Critici zien dit zelfs als de belangrijkste particulier verzamelde collectie ter wereld, met werken van Titiaan, Goya, Van Gogh en Picasso. Dus echt een must om te zien! Bijna drie uur ben ik door de tentoonstellingruimtes gewandeld. Ik blijf gecharmeerd door de stillevens en de Nederlandse schilderijen uit de 17de eeuw. Op een bepaald moment merkte ik dat ik bijna niets meer kon opnemen van wat ik zag, zo veel is het! Ik was echt een beetje op!
Ben dan iets gaan eten en daarna weer richting hostal. Kon het natuurlijk niet laten om nog even op het laatste moment vlak voor huis een winkel in te glippen en een jas te kopen. Het is ook zo verleidelijk hier!

Zo, en nu naar de les. Vandaag krijgen we een test. Ik heb gisterenavond voor het slapengaan nog even de boeken ingekeken maar ik heb het gevoel dat ik alle tijden en werkwoorden door elkaar zal gooien. Best ingewikkeld en vooral best veel onregelmatige werkwoorden.

Weet nog niet wat ik vanmiddag zal gaan doen, misschien nog een stukje oud Madrid. Zal het zien. En het park El Retiro had ik eigenlijk ook nog op het programma staan.

Geen opmerkingen: