dinsdag 6 oktober 2009

Huiswerk en Sightseeing

Gisteren had ik dus mijn eerste lesochtend. Net zoals vorig jaar weer in een klein groepje. We waren met z'n achten, waarbij het aantal Duitsers met mij nu op drie is gekomen. De twee Duitse dames Alexandra en Franziska zijn piepjonge grietjes die hier als aupair werken ("de kinderen kunnen zich niet eens alleen aankleden of gisteren vroeg ze mij of ik wilde koken", dat soort verhalen hoor je dan). Verder is er nog een Deens meisje, Line, die me qua uiterlijk een beetje aan mijn nichtje herinnerd, en net zoals vorig jaar is ook Italie vertegenwoordigd door Francesca. En er is ook een jongeman uit Marocco, maar zijn naam ben ik even kwijt.
Het was wel anders beginnen: de mensen uit mijn groep zitten al in de vierde lesweek en er was even een korte introductie aan het begin maar dan gingen we meteen aan de slag. Ik heb niet eens de naam van mijn profesora onthouden, ik dacht dat het Irene was, maar dat moet ik nog even navragen. Gisteren hadden we het over ESTAR en gerundio. Meteen het diepe water in, maar ik kon aardig meekomen. Het is nog even wennen aan het snelle praten van de docente. We moesten veel oefeningen doen.
Om 13 uur waren we dan klaar en ik was blij dat ik even weer naar buiten kon. Na een kopje cafe con leche op het terras van Hotel Europa aan Plaza de Sol ben ik met de metro naar het museo Lazaro Galdiano (http://www.flg.es/) vertrokken. Dat is een oude villa, helaas op moment helemaal in de steigers, waarin de financier Jose Lazaro Galdiano samen met zijn vrouw Paula Florida woonde samen met zijn verzamelingen. Het huis is speciaal zo gebouwd om de collectie tot zijn recht te laten komen. Nu is het dus een museum. Heel mooi met een heel gevariierde collectie. De sieraden van mevrouw vond ik bijzonder mooi en de hele aankleding van de ruimtes is ook prachtig.
Daarna ben ik met mijn wandeling begonnen terug richting Fuencarral. De wandeling leidde me langs grote modezaken van Gucci, Tiffany's en Cartier aan de calle de Serrano, ik moest even weer aan de 5th ave in New York denken. Daarna verder langs de Paseo de la Castelana richting Plaza Colon (daar staat een heel lelijk monument ter herinnering aan Columbus) waar ook de Nationale Bibliotheek zich bevindt, die was natuurlijk op maandag dicht! Tussendoor nog onder de bomen gezetten in een straatcafe en onder het genot van een cafe con latte mijn huiswerk gemaakt.
Via de Paseo de Recoletos ingeslaan in de Calle de Almirante, een heel leuk winkelstraatje. Heb daar nog bij Dayaday een tas gekocht omdat mijn oude het helaas tijdens de reis heeft begeven.
Verder dan via de Plaza Chueca, langs de leuke schoenenzaken in de Calle de Augusto Figuera naar de Fuencarral. Ben dan in in Colby's restaurant neergestreken, intussen was het al half acht, en tot mijn grote verbazing kon ik nog geen eten bestellen, dan kon pas een uur later. Ik had zo'n trek dat ik me uiteindelijk tevreden gaf met twee stukken tortilla, maar het was goed te eten. Uiteindelijk om 9 uur weer op mijn kamer in het Veguin. Het was een lange dag geweest.
Vandaag wil ik naar het museo Cerralbo, een oud herenhuis dat nog in die staat verkeerd zoals het door de laatste bewoner in 1922 aan de stad is geschonken. En daarna zie ik het wel.
Hasta manana!

1 opmerking:

Unknown zei

Hi liefie!

Het gaat wel goed daar geloof ik?
Op de weerkaart van Europa zie ik een dikke wolkenpartij rakelings? over midden-Spanje schieten. Mooi weer is het blijkbaar wel, de verhalen over kaffee olee te lezen!