woensdag 7 oktober 2009

Tapas en Klooster

Mijn plannen van gisteren om het Museo Cerralbo te bezoeken gingen helaas niet door omdat het museum momenteel wegen werkzaamheden gesloten is. Ik snap het niet helemaal want volgens mijn gids heeft het museum in 2008 pas een volledig renovering ondergaan. Wel heeft me deze poging bij de Plaza de Espana gebracht, waar ik vorig jaar nog niet ben geweest. Een stukje groen inmidden van hoge gebouwen voor een deel uit de Franco tijd en het begin van de Gran Via. Midden op de plaza staat een monument ter gedachtenis aan de grote Spaanse schrijver Cervantes. Hij is afgebeeld in zittende houding vergezeld door zijn beroemde romanpersonages Don Quichote en Sancho Pansa.
Nadat ik de plaza had bekeken ben ik verder richting Plaza San Miguel. Daar heb je nog een overdekte markthal zoals die er niet meer veel zijn. Zo te zien volledig gerestaureerd. Kan me herinneren dat het vorig jaar ook een afgetimmerde boel was. Ben langs de kraampjes geslenterd waar heel veel mensen aan het lunchen waren, lekker met een glas wijn erbij. Heb zelf ook nog twee heerlijke tapas met kabeljauw gehad, ze zagen er zo lekker uit.
Daarna vlak bij de markt in een Cafe zitten koffie drinken en, jaha, huiswerk maken. Tjonge, tjonge, deze cursus is echt intensief. Maar intussen kan ik niet alleen dingen in de tegenwoordige tijd vertellen maar ken ik intussen ook een vervoeging voor verleden tijd. Nu nog el futura!
Later ben ik nog naar het Monasterio de las Descalzas Reales geweest. Een klooster dat door een zus van Filips II is gesticht. Ik kon helaas alleen maar een rondleiding in het Spaans krijgen, en ik snapte er ook niks van, maar de aankleding van de ruimtes met (muur)schilderingen, schilderijen en tapijten sprak voor zich zelf. Heb stiekem ook wat fotos gemaakt. De twee dames van de beveiliging waren echt scherp dus uiteindelijk was het bijna een beetje sport om de foto's te nemen.

Vandaag is het woensdag en dat betekent dat er een aantal musea gratis door EUonderdanen kunnen worden bezocht op vertoon van je paspoort. Vind ik echt een schitterend initiatief. Heb besloten om vandaag het Palacio Real te bezoeken. Ik hoop dat het niet al te druk is. Ik denk dat ik er aardig een paar uur zoet me ben.

Geen opmerkingen: